En gammal bil är inte nödvändigtsvis sämre för klimatet än en ny miljöbil, visar ny forskning. Foto: TT

Gammal bil kan vara miljövänligare

Många tänker kanske att de för klimatets skull borde köpa en bränslesnålare bil eller en elbil men nu visar ny forskning att det totalt sätt innebär större utsläpp när man köper en ny bil.

Det blir fler och fler bilar på våra vägar samtidigt inser nog alla att något måste göras för att minska de klimatpåverkande utsläppen. Att då skaffa en snålare eller en elektriskt laddbar bil kan verka logiskt. Men så enkelt är det inte.

Katja Tasala Gradin forskar på produkters totala klimatpåverkan och hon hävdar att det för miljöns skull är bättre att köra en gammal bil än en ny.

– Om man bara jämför användningsperioden då är det bättre med en bränslesnålare bil men om tittar på hela livscykelperspektivet vilket man borde göra, då är det bättre att använda den gamla bilen en längre tid, förklarar Katja Tasala Gradin som är doktorand på KTH.

Miljöbilar och supermiljöbilar subventioneras med statliga skattemedel men de kanske inte är så klimatsmarta som vi tror om man räknar in även tillverkningsprocessen.

Stora utsläpp innan bilen börjat rulla

– Redan innan en bil har rullat en enda meter så har du gigantiska utsläpp av koldioxid så det kanske är bättre att köra den gamla bilen ett tag till, säger Katja Tasala Gradin.

Nya bilar är som datorer på hjul och det finns många komponenter som vid produktionen har en klimatpåverkan . Elbilarnas batterier till exempel.

– Litiumjonbatterierna är nog bland de värre delarna. Hur ska man veta vilka bilmodeller som är mest klimatpåverkande? Det är jättesvårt framförallt för en konsument. Det har jag insett först när jag börjat forska på det här. Hur komplicerat det är, säger Katja Tasala Gradin.

Källa: Teknikens värld

Enligt Mike Berners-Lee som är ledande expert på koldioxidutsläpp och forskare vid Lancaster University kan en ny elbil släppa ut mer koldioxid än en gammal bensinbil.

I senaste numret (12) av Teknikens Värld ges exempel. En tio år gammal Volvo XC90 V8 som släpper ut 317g/km skulle på fem år eller 6000 mil släppa ut 19 ton koldioxid. Samtidigt har en ny elbil VW e-golf bara under tillverkningen släppt ut ca 23,4 ton koldioxid innan den ens nått kunden.


Text: Göran Åhgren, goran.ahgren@svt.se


© Sveriges Television AB